Stichting Yarah
Stichting Bijbels- en Theologisch Onderwijs Yarah, kortweg Stichting Yarah, is ontstaan als rechtsopvolger van de “Werkgroep Bijbel Aktueel”. De stichting is opgericht bij notariële akte d.d. 20 augustus 2009 ten kantore van Mr. J. Cohen, Notaris te Groningen, en statutair gevestigd in de Gemeente Westerkwartier (voorheen gemeente Zuidhorn). De stichting is op 21 augustus 2009 ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Groningen.
Doelstelling
De stichting stelt zich ten doel: “Onderwijs over- en uit de Bijbel middels elektronische, gedrukte en mondelinge overdracht”. Deze doelstelling trachten wij te verwezenlijken door het beschikbaar stellen van informatie en onderwijs over- en uit de Bijbel:
- …via mondelinge overdracht middels Bijbelstudie- en informatie-avonden, prediking, persoonlijk onderwijs en evangelisatie;
- …via deze (en andere) websites waarbij de nadruk ligt op het kostenloos of, in uitzonderlijke gevallen, tegen kostprijs beschikbaar stellen van Bijbelstudiematerialen in elektronische (= met name via internet) vorm zoals tekst, audio (bijvoorbeeld in mp3-formaat) en video;
- …via gedrukte media zoals brochures;
- ..via “afstandsonderwijs” middels het “Bijbel College”.
Onafhankelijk
De stichting is onafhankelijk van enige kerkelijke stroming of gezindte. Zie ook de grondslag.
Wat betekent ‘YARAH’?
Yarah – een prachtig woord uit het Hebreeuws, de taal die veel ontleent aan het rondzwerven, het nomadische bestaan, de herders. Willen we het woord ten diepste begrijpen, dan moeten we terug gaan naar de bron; het (nomadische) zwerversbestaan van Abraham, Izak en Jacob, het bestaan in de woestijn, de Exodus.
Yarah – Werpen, een steen of een pijl naar een bepaalde richting werpen of afschieten. Een steen werpen was ter bescherming, om een weggelopen dier te laten schrikken zodat het terugkeerde naar de kudde.
1 Sam 20:20 – “Dan zal ik drie pijlen daarlangs schieten [yarah], alsof ik op een doel mikte.”
Figuratief wordt het echter ook anders gebruikt, namelijk: “Aanwijzen”.
Ex. 15:24, 35 – “Toen morde het volk tegen Mozes en zeide: Wat moeten wij drinken? En hij riep luide tot de HERE, en de HERE wees [yarah] hem een stuk hout; hij wierp het in het water; toen werd het water zoet. Daar gaf Hij hun inzettingen en verordeningen en daar stelde Hij hen op de proef”
En het wordt ook gebruikt als “onderwijzen [door de weg te wijzen]“
Ex. 24:12 – “De HERE zeide tot Mozes: Klim op tot Mij, de berg op, en blijf daar, dan zal Ik u de stenen tafelen geven, de wet en het gebod, die Ik opgeschreven heb, om hen te onderwijzen [yarah].”
Yarah – beschermen, aanwijzen, onderwijzen, …
Het doet ons onmiddelijk denken aan de Here Jezus Christus! Hij staat dan ook centraal op deze website. De richting die Hij wees, het onderwijs, de bescherming die wij genieten wanneer wij Hem volgen.
Middels de Stichting Bijbels & Theologisch Onderwijs ‘Yarah’ hopen wij een stukje van dit onderwijs door te kunnen en mogen geven. Voor meer informatie over de stichting zelf verwijzen wij u naar deze pagina’s.
De afgelopen decennia is het onderwijs vanuit- en over Gods Woord ernstig in het gedrang gekomen in kerken en groepen; ten gunste van de ‘modernisering’ zijn (de) zogenaamde ‘zoekervriendelijke’ kerken ontstaan welke zich, om de ‘zoekers’ te binden aan hun kerken en groepen, concentreerden op bijzaken in plaats van dé hoofdzaak: de Verkondiging van Gods Woord (2 Tim. 4:2). Anderzijds zien wij in de traditionele kerken steeds meer een hang naar ‘vrijzinnigheid’, met als gevolg een grote leegloop van deze kerken. Ook ‘vertrouwde instituten’ als de Evangelische Omroep e.a. ontwikkelen zich zodanig dat wij daarover grote zorg(en) hebben. Daarnaast is er steeds meer sektarisme binnen kerken en groepen. Er is veel verwarring ontstaan, ook op het “evangelische erf”. Verwarring doordat Gods Woord meer en meer losgelaten is.
Joodse Traditie
Christenen staan in de Hebreeuwse, Joodse, traditie. Of ze het nu willen of niet. Of we het nu wel of niet zo ervaren. Het is waar wij uit putten, het is waar wij op geënt zijn als gelovigen “uit de heidenen”. Wij zijn de ‘wilde loten’ (Rom. 11:17) die aan de saprijke wortel deel hebben gekregen.
Wanneer wij naar de geschiedenis van het Joodse volk kijken zien wij dat zij de eeuwenlange vervolgingen, gedwongen bekering tot het Rooms Katholicisme, gedwongen assimilatie (althans: de pogingen er toe) e.d. hebben overleefd. Dat zij een apartgezet, een geheiligd, volk zijn gebleven. Een Godswonder, met recht! Om nu, in 1948, terug te keren naar het land dat aan hun vader Abraham was beloofd tot een ééuwige bezitting (vgl. o.a. Gen. 15:7). Ieder jaar sprak men, terwijl men inde diaspora was, bij de Pesach-viering uit: “Volgend jaar in Jeruzalem”. Dit is werkelijkheid geworden. Het volk is overeind gebleven, staande gebleven, in alle verdrukking en vervolging omdat zij een apartgezet, een geheiligd, volk waren; het “Volk van Het Boek”. Zij hielden vast aan het onderwijs, de Wet en de Profeten. Dit zette hen apart: Gods Heilige Wet, Zijn Woord.
De Joden hebben een rijke traditie in onderwijs vanuit het Woord. De Hebreeuwse manier voor leren wordt vaak geduid via vijf Hebreeuwse woorden: Aleph, Lamed, Yarah, Shanan en Yasar *). De woorden betekenen, kort samengevat:
Aleph | Leren door associatie, door het volgen van een (meer) ervaren voorbeeld. | |
Lamed | Dit is de herdersstaf. Leren door de richting die men gewezen wordt middels de staf. | |
Yarah | Leren door ‘aanwijzing’ te ontvangen. | |
Shanan | Scherp maken, slijpen, het onderwijzen door “aanscherpen”, door het in herinnering te brengen | |
Yasar | Het hoofd draaien, van richting veranderen. Dit woord wordt vaak gebruikt als aanduiding voor “leren door tucht”. |
Dit zijn de “Vijf methoden van het onderwijs”. Ons is niet gegeven, voorzover we dat al zouden kunnen of willen, via deze vijf wegen te onderwijzen. Ons onderwijs beperkt zich, c.q. sluit het meeste aan, bij de ‘Yarah’: onderwijzen door te wijzen op hetgeen geschreven staat in Gods Woord.
*) Bron: Ancient Hebrew Research Center